Välfärdsteknik är inte tryggare än dess uppkoppling
21 Mars 2022

Välfärdsteknik är inte tryggare än dess uppkoppling

Kategori:Filmer

Ämnet för detta webinar var alltså välfärdsteknik, med fokus på hur vi gör den så säker och trygg som möjligt för användaren. Utvecklingen på området bokstavligen exploderar, bredden på tjänster och produkter är stor och möjligheterna många. 

Omsorgsportalen arbetar för att öka tillgängligheten på fast anslutning, Välfärdsbredband, och därmed skapa en så säker transport av välfärdstjänster som möjligt. Vi ser att det är rimligt att nyttja fiberinfrastrukturen för att bära fram välfärdstjänster i den mån det går, och säkra upp med den mobila tekniken för att skapa redundans. Inte minst med tanke på den nära förestående avvecklingen av 2G och 3G, är det hög tid att se över hur tjänster såsom trygghetslarm ska förbli tekniskt tryggade.

Se filmen och sammanställningen av de inkomna frågorna under webinaret nedan!


Varför ligger Sverige efter när landet ligger långt fram i fiberutbyggnaden?

Maria på IP-Only:
Mätningen som jag syftade på i webinaret var DESI index för nyttjande av offentliga digitala tjänster som är en mätning från EU-kommissionen. Att vi halkar efter där beror mycket på att vi inte ligger i topp på öppna data och digitalt förifyllda blanketter. Här finns rapporten: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-economy-and-society-index-desi-2021

Vi ligger i framkant, men jag tycker personligen inte att vi ska nöja oss förrän vi är i topp!

 

Har ni som leverantörer kontakt med teleoperatörerna inför avvecklingen av 2G- och 3G-näten och hur det kan påverka redundansen i exempelvis trygghetslarmen?

Martin på Careium:
Ja det har vi, det pågår intensiva diskussioner och utbyte av äldre utrustning. Vi rullar idag ut 4G-produkter i stället för 2G och 3G. Vi har bra kontroll på detta. Medvetenheten hos kommunerna har ökat dramatiskt de senaste 6 månaderna.

Cecilia på Phoniro:
Vi har också en kommunikation gällande detta så vi är väl förberedda. Vi har en framtidssäker tjänst gällande kameratillsynen så att vi kan byta från 3G till 4G. Man får följa i vilka områden nedsläckningar pågår så att man har koll.

 

Hur säkerställer vi att alla våra invånare har täckning för sina trygghetslarm? Innebär det att vi som kommun behöver göra något? Eller gör ni leverantörer jobbet?

Martin på Careium:
Vi kontrollerar naturligtvis täckning samt täckningsproblematik i samband med implementering av nya avtal och produkter. Kommunerna bör se över om man besitter 2G-produkter idag som behöver ersättas med nyare produkter som i stället stöder det utbyggda 4G-nätet för att inte hamna i tidspress inför nedsläckningen. Samtidigt bör man se över möjligheten att använda det nationella Välfärdsbredbandet för en väsentligen mer aktiv redundans än vad som tidigare använts.

 

Vi tackar alla medverkande och hoppas att vi ses igen på nästa webinar!